KHI/VAS1O a KHI/VAS1T
Byly vypsány povinně volitelné předměty Historická geografie a kartografie pod zkratkami KHI/VAS1O a KHI/VAS1T. Tyto předměty jsou určené především pro NMgr. studenty.
Byly vypsány povinně volitelné předměty Historická geografie a kartografie pod zkratkami KHI/VAS1O a KHI/VAS1T. Tyto předměty jsou určené především pro NMgr. studenty.
Studentům, kteří nastoupili do NMgr. studijního programu učitelství pro SŠ a 2ZŠ, obor Dějepis v akademickém roce 2020/21, stačí získat pouze 4 kredity místo 6 uvedených ve studijním programu v modré knize (s. 98) v bloku oborová didaktika; zbývající 2 kredity si mohou doplnit v povinně volitelného bloku obor.
J. Pažout
Hezký den všem,
především studentům učitelských programů,
Sdružení ARPOK nabízí volně ke stažení trojdílnou učebnici globálních dějin (po lajku na FB/TT i ve vyšším rozlišení).
Najdete v ní spoustu zajímavých a inspirativních námětů do výuky - s důrazem na propojení mezi obory, hlavně GEO, BI, OBN/ZSV, ale i M.
Více informací a download zdarma zde: https://www.getupandgoals.eu/geo-history-textbook-cz
Sice nemá ofikl doložku MŠMT, ale koho to dnes zajímá?
Více též zde: https://arpok.cz/
Nebojte se šířit dál, i na školách, kde jste na praxi. Jak zaznělo na setkání při uvedení titulu, i kolegové a kolegyně starších ročníků ocení podněty. Tedy aspoň někdy.
Užijte ve zdraví!
Hezký den všem,
tato aktualita je určena všem, zejména pak studentům, kteří si rekapitulují zkušenosti z praxe, nebo se na ně chystají:
https://www.respekt.cz/vzdelavani/ceske-vzdelavani-pripomina-cimrmanovskou-sopku
Jak se říká v úvodu nesmrtelné knihy Stopařův průvodce po galaxii: DON´T PANIC!
(a nebojte se sdílet, bez toho kýžená veřejná diskuse nenastane)
Zejména studenti učitelských oborů by měli mít přehled o aktuální diskusi, která se týká budoucnostim oborů, které se rozhodli studovat a výhledově snad i učit.
Přikládáme proto dva linky na vyjádření odborných kruhů k aktuálnímu návrhu revize RVP ZV, který na konci ledna zveřejnilo MŠMT (značně nestandardní formou direktivního emailu ředitelům škol).
V podobném duchu se vyjádřily i zástupci dalších společenskovědních oborů a institucí:
https://www.obcankari.cz/spolecne-stanovisko-profesnich-odbornych-organizaci-k-revizi-rvp-zv
Původní myšlenkou revize RVP ZV pro dějepis jako součást oblasti Člověk a společnost bylo ujasnit si, co by se vlastně žáci na ZŠ tím dějepisem měli naučit.
Tedy ne, co by si měli "z dějepisu zapamatovat" ( a po prvním testu zapomenout), ale jaké dovednosti si osvojí (v duchu Seixasova konceptu Big6 - viz obrázek výše).
Teprve pak se mělo začít zvažovat, co je vhodné "proškrtat".
Pro představu, co a jak MŠMT uznalo za nehodné dějepisné výuky na ZŠ lze doporučit přehledný souhrn zde v originální reflexi Roberta Čapka:
https://robertcapek.cz/liny-ucitel-a-skrty-v-rvp-zv-dil-2-dejepis/
A nakonec pro představu o možnostech provázání dějepisného vzdělávání s ICT více zde: https://digigram.cz/rozvoj-digitalni-gramotnosti-dejepis/
S doporučením k prostudování aktuální diskuse
Milan Ducháček