7 tezí k aktuální revizi RVP ZV - otevřený dopis ministru Robertu Plagovi
Zejména studenti učitelských oborů by měli mít přehled o aktuální diskusi, která se týká budoucnostim oborů, které se rozhodli studovat a výhledově snad i učit.
Přikládáme proto dva linky na vyjádření odborných kruhů k aktuálnímu návrhu revize RVP ZV, který na konci ledna zveřejnilo MŠMT (značně nestandardní formou direktivního emailu ředitelům škol).
V podobném duchu se vyjádřily i zástupci dalších společenskovědních oborů a institucí:
https://www.obcankari.cz/spolecne-stanovisko-profesnich-odbornych-organizaci-k-revizi-rvp-zv
Původní myšlenkou revize RVP ZV pro dějepis jako součást oblasti Člověk a společnost bylo ujasnit si, co by se vlastně žáci na ZŠ tím dějepisem měli naučit.
Tedy ne, co by si měli "z dějepisu zapamatovat" ( a po prvním testu zapomenout), ale jaké dovednosti si osvojí (v duchu Seixasova konceptu Big6 - viz obrázek výše).
Teprve pak se mělo začít zvažovat, co je vhodné "proškrtat".
Pro představu, co a jak MŠMT uznalo za nehodné dějepisné výuky na ZŠ lze doporučit přehledný souhrn zde v originální reflexi Roberta Čapka:
https://robertcapek.cz/liny-ucitel-a-skrty-v-rvp-zv-dil-2-dejepis/
A nakonec pro představu o možnostech provázání dějepisného vzdělávání s ICT více zde: https://digigram.cz/rozvoj-digitalni-gramotnosti-dejepis/
S doporučením k prostudování aktuální diskuse
Milan Ducháček