Skip to main content

7 tezí k aktuální revizi RVP ZV - otevřený dopis ministru Robertu Plagovi

| Aktuality

Zejména studenti učitelských oborů by měli mít přehled o aktuální diskusi, která se týká budoucnostim oborů, které se rozhodli studovat a výhledově snad i učit.

Přikládáme proto dva linky na vyjádření odborných kruhů k aktuálnímu návrhu revize RVP ZV, který na konci ledna zveřejnilo MŠMT (značně nestandardní formou direktivního emailu ředitelům škol).

S navrženou revizí RVP vyslovila nesouhlas i odborná historická komise, která se podílela na formulaci východisek revize dějepisného RVP.
Otevřený dopis ministru Plagovi vyzývá k veřejné diskusi. Deklarace kritizuje plošný a nesystémový tlak na posílení informatiky (ICT) na úkor "naukových" předmětů, ale také direktivní způsob komunikace ze strany MŠMT. Z původních dlouhodobě připravovaných návrhů přitom nebylo využito nic.
Petice je online zde: 

V podobném duchu se vyjádřily i zástupci dalších společenskovědních oborů a institucí:

 https://www.obcankari.cz/spolecne-stanovisko-profesnich-odbornych-organizaci-k-revizi-rvp-zv

Původní myšlenkou revize RVP ZV pro dějepis jako součást oblasti Člověk a společnost bylo ujasnit si, co by se vlastně žáci na ZŠ tím dějepisem měli naučit. 

Tedy ne, co by si měli "z dějepisu zapamatovat" ( a po prvním testu zapomenout), ale jaké dovednosti si osvojí (v duchu Seixasova konceptu Big6 - viz obrázek výše).

Teprve pak se mělo začít zvažovat, co je vhodné "proškrtat".

Pro představu, co a jak MŠMT uznalo za nehodné dějepisné výuky na ZŠ lze doporučit přehledný souhrn zde v originální reflexi Roberta Čapka: 

https://robertcapek.cz/liny-ucitel-a-skrty-v-rvp-zv-dil-2-dejepis/

A nakonec pro představu o možnostech provázání dějepisného vzdělávání s ICT více zde: https://digigram.cz/rozvoj-digitalni-gramotnosti-dejepis/

S doporučením k prostudování aktuální diskuse

Milan Ducháček