Skip to main content

Válka s mloky aneb trocha šafránu z koncepčního myšlení NPI ČR

Hezký den všem,

tato aktualita je určena všem, zejména pak studentům, kteří si rekapitulují zkušenosti z praxe, nebo se na ně chystají:

https://www.respekt.cz/vzdelavani/ceske-vzdelavani-pripomina-cimrmanovskou-sopku

https://robertcapek.cz/liny-ucitel-a-skrty-v-rvp-zv-dil-3-kulaty-stul-a-diskuze-o-skrtech-revizi-a-rvp/

https://robertcapek.cz/liny-ucitel-a-skrty-v-rvp-zv-dil-4-zaver-kulateho-stul-a-diskuze-o-skrtech-revizi-a-rvp/

Jak se říká v úvodu nesmrtelné knihy Stopařův průvodce po galaxii: DON´T PANIC!

(a nebojte se sdílet, bez toho kýžená veřejná diskuse nenastane)

7 tezí k aktuální revizi RVP ZV - otevřený dopis ministru Robertu Plagovi

Zejména studenti učitelských oborů by měli mít přehled o aktuální diskusi, která se týká budoucnostim oborů, které se rozhodli studovat a výhledově snad i učit.

Přikládáme proto dva linky na vyjádření odborných kruhů k aktuálnímu návrhu revize RVP ZV, který na konci ledna zveřejnilo MŠMT (značně nestandardní formou direktivního emailu ředitelům škol).

S navrženou revizí RVP vyslovila nesouhlas i odborná historická komise, která se podílela na formulaci východisek revize dějepisného RVP.
Otevřený dopis ministru Plagovi vyzývá k veřejné diskusi. Deklarace kritizuje plošný a nesystémový tlak na posílení informatiky (ICT) na úkor "naukových" předmětů, ale také direktivní způsob komunikace ze strany MŠMT. Z původních dlouhodobě připravovaných návrhů přitom nebylo využito nic.
Petice je online zde: 

V podobném duchu se vyjádřily i zástupci dalších společenskovědních oborů a institucí:

 https://www.obcankari.cz/spolecne-stanovisko-profesnich-odbornych-organizaci-k-revizi-rvp-zv

Původní myšlenkou revize RVP ZV pro dějepis jako součást oblasti Člověk a společnost bylo ujasnit si, co by se vlastně žáci na ZŠ tím dějepisem měli naučit. 

Tedy ne, co by si měli "z dějepisu zapamatovat" ( a po prvním testu zapomenout), ale jaké dovednosti si osvojí (v duchu Seixasova konceptu Big6 - viz obrázek výše).

Teprve pak se mělo začít zvažovat, co je vhodné "proškrtat".

Pro představu, co a jak MŠMT uznalo za nehodné dějepisné výuky na ZŠ lze doporučit přehledný souhrn zde v originální reflexi Roberta Čapka: 

https://robertcapek.cz/liny-ucitel-a-skrty-v-rvp-zv-dil-2-dejepis/

A nakonec pro představu o možnostech provázání dějepisného vzdělávání s ICT více zde: https://digigram.cz/rozvoj-digitalni-gramotnosti-dejepis/

S doporučením k prostudování aktuální diskuse

Milan Ducháček

 

bc kombinované studium - PV předměty

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

Na letní semestr jsou vypsány tyto povinně volitelné předměty:

ZPAZ – Základy památkové péče (dr. Freivillig, Mgr. Krčmář), sobota 20. 3. 2021 8:50-12:15 hod.; sobota 15. 5. 2021, 16:10-19:35 hod.

MC2B – VPN2Z – Filmová reflexe protestního hnutí v západní Evropě a USA v 60. letech 20. století (doc. Pažout), pátek 26. 2. 2021, 14:20 – 19:35 hod., pátek 16. 4. 2021, 14:20 – 19:35 hod.

DKU3Z – VC2B - Dějiny kultury a umění 3 (dr. Habánová), není narozvrhováno, zájemci napíší do pátku 19. 2. dr. Habánové (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.) a ona poté po dohodě stanoví termín

Po dohodě s vyučujícími můžete také navštěvovat povinně volitelné předměty v prezenční formě.

S pozdravem

J. Pažout